۱۳۹۷ اردیبهشت ۸, شنبه

تصویب لایحه حسابرسی از رژیم ایران و اعمال تحریمهای جدید در مجلس نمایندگان آمریکا


کنگرة آمریکا:
تصویب لایحة لازم‌الاجرای دو حزبی 4744
برای حسابرسی از رژیم آخوندی و اعمال تحریم‌های جدید
به‌خاطر نقض جدی حقوق بشر
با اکثریت قریب به اتفاق آرا و 410رأی مثبت

محکومیت اعمال سرکوبگرانة علیه قیام‌ دیماه
ثبت قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67
برای نخستین بار در لایحة مصوب کنگرة آمریکا

در سال 1988رژیم ایران
اعدامهای وحشیانه هزاران زندانی سیاسی
 رابه اجرا گذاشت

بیانیه مایکل مک کال ارائه دهنده لایحه۴۷۴۴پس از تصویب لایحه:
این لایحه اعلام می‌کند کنگره در کنار مردم ایران ایستاده است
و ابزار لازم را در اختیار دولت ترامپ قرار می‌دهد
 تا حکومت فاسد حاکم بر ایران را که مسئول نقض حقوق بشر است
مورد حسابرسی قرار بدهد

روز پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، مجلس نمایندگان آمریکا لایحة دو حزبی «حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر نقض حقوق بشر و گروگانگیری» را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حکومت آخوندی با اکثریت قریب به اتفاق آرا یعنی  410رأی مثبت در برابر تنها 2رأی منفی به‌تصویب رساند.
این لایحة دوحزبی به‌دنبال قیام سراسری مردم ایران در دی‌ماه گذشته توسط مایکل مک‌کال رئیس کمیتة امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه شد؛ لایحة 4744 از 46حامی مشترک از اعضای هر دو حزب برخوردار است و علاوه بر مایکل مک‌کال، حامیان اولیة آن عبارتند از اد رویس رئیس کمیتة خارجی، الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در این کمیته و تد دویچ رئیس دموکرات‌ها در زیرکمیتة خاورمیانه.
قسمتی از لایحة 4744 به قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 و محکومیت این جنایت اختصاص دارد.
این نخستین‌بار است که قتل عام 67در یک لایحة الزام‌آور کنگرة آمریکا که اکنون در مجلس نمایندگان به تصویب نیز رسیده است، به‌ثبت می‌رسد.

در مقدمة لایحة 4744 اعلام شده است: هدف (لایحة 4744) اعمال تحریم‌ها در ارتباط با نقض‌های جدی حقوق بشری حکومت ایران و اهداف دیگر است».
لایحه تصریح می‌کند: «مقامات رژیم ایران در نقض... التزامات بین‌المللی خود، به نقض حقوق بشر بنیادین مردم ایران ادامه می‌دهند...».
این لایحه به اعمال سرکوبگرانه رژیم علیه اقلیت‌های مذهبی و نیز به سرکوب وحشیانه قیام‌های مستمر مردم ایران علیه دیکتاتوری دینی اشاره کرده و دربارة قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67، خاطرنشان می‌کند: «طی در سال 1988، رژیم ایران اعدام‌های جمعی وحشیانه هزاران زندانیان سیاسی را از طریق حلق‌آویز و تیرباران به این خاطر که حاضر نشدند از وابستگی‌های سیاسی خود کوتاه بیایند و در برخی موارد به‌خاطر در اختیار داشتن مطالب سیاسی به اجرا گذاشت؛ (اعدام‌شدگان) شامل زندانیان عقیدتی، نوجوانان و زنان باردار بودند. در یک فایل صوتی که به‌تازگی افشا شده، حسینعلی منتظری.... جانشین خمینی (در آن زمان) گفته است که کشتارهای جمعی سال 1988، «بزرگ‌ترین جنایت صورت‌گرفته در دوران (حکومت) جمهوری اسلامی است که تاریخ به‌خاطر آن، ما را محکوم خواهد کرد».

لایحة مصوب 4744، در باره نقض سیستماتیک و مستمر حقوق بشر در ایران می‌افزاید: «مقام‌های ارشد دولتی، نظامی و امنیتی در ایران، به صدور فرمان، کنترل و ارتکاب نقض‌ها و سوءرفتارهای فاحش حقوق بشری ادامه داده‌اند که در بسیاری از موارد، سیاست‌های رسمی رژیم ایران محسوب می‌شوند».
لایحه ۴۷۴۴سپس اعلام می‌کند: آمریکا باید توانایی حکومت ایران را برای ادامه سرکوب مردم ایران و استفاده از خشونت و اعدام برای به‌سکوت‌کشاندن معترضان حامی دموکراسی، سلب کند.
(آمریکا باید) با شرکای بین‌المللی برای تحقیق نقض‌های حقوق بشری مقامات ارشد حکومت ایران، صرف نظر از این‌که این نقض‌ها در کجا و در چه زمانی صورت گرفته باشد، کار کند.
(آمریکا باید) از تلاش‌های مردم ایران برای ترویج برقراری آزادی‌های بنیادینی حمایت کند که پایة ظهور یک سیستم سیاسی هستند که آزادانه انتخاب شده باشد و باز، غیر فاسد و دموکراتیک باشد.
لایحة مصوب مجلس نمایندگان سپس تأکید می‌کند: «(آمریکا باید) نقض‌های حقوق بشری (رژیم) ایران از جمله قتل عام 1988(1367) و سرکوب تظاهرات سیاسی در سال‌های 1999، 2009و 2017 را محکوم کند و حکومت ایران را وادار سازد که به اعضای خانواده (قربانیان) اطلاعات جزیی که از آنها سلب شده است را دربارة محل دفن همة قربانیان مفقود... بدهد.
(آمریکا باید) مردم ایران را در ایجاد، دسترسی و اشتراک آزادانه و امن اطلاعات از طریق اینترنت و سایر مطبوعات، کمک کند.

در قسمت «اعلام سیاست» در لایحه ۴۷۴۴ آمده است: این باید سیاست ایالات متحده باشد که در کنار مردم ایران که در پی فرصت برای انتخاب آزادانه حاکمیت منتخب خودشان هستند بایستد و استفاده از تمامی اختیارات موجود را برای اعمال تحریم‌ها علیه مقامات حکومت ایران و سایر مسئولان نقض‌ جدی حقوق بشر، افزایش بدهد.
بخش دیگری از این لایحه به گروگان‌گیری اتباع آمریکایی توسط رژیم آخوندی اختصاص دارد و در آن تأکید شده است: این باید سیاست دولت ایالات متحده باشد که برای محقق‌کردن آزادی شهروندان آمریکایی... باج پرداخت نکند.
در این قسمت نیز تحریم‌هایی علیه مقامات رژیم به خاطر گروگان‌گیری شهروندان آمریکایی و خارجی در نظر گرفته شده است.

به‌دنبال تصویب لایحة 4744 با اکثریت قاطع 410رأی مثبت، کمیتة خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با صدور یک اطلاعیة مطبوعاتی تحت عنوان «حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر بی‌رحمی آن»، اعلام کرد: «این لایحة دوحزبی کارنامة طولانی‌مدت نقض‌های حقوق بشری و گروگان‌گیری رژیم ایران را برجسته می‌کند. (لایحه) هم‌چنین به تحریم مقامات (رژیم) ایران که مسئول زندانی‌کردن ناعادلانة شهروندان آمریکایی با انگیزه‌های سیاسی هستند، حکم می‌کند».
اطلاعیة مطبوعاتی کمیتة خارجی سپس سخنرانی اد رویس رئیس این کمیته را در اجلاس مجلس نمایندگان دربارة لایحة 4744 نقل کرده است.

اد رویس - رئیس کمیتة خارجی در کنگره آمریکا از جمله گفته بود:
بسیاری از ما اعدام‌های جمعی بی‌رحمانه‌یی را به یاد داریم که طی یک مدت 4ماهه در سال 1988صورت گرفت. اضافه می‌کنم که اگر شما کسی ایرانیانی را بشناسید که از ایران گریخته‌اند، اشراف دارید که طی آن مدت که به سال 1988رسید، بیش از 30هزار دانشجو و جوانان حرفه‌یی جان خود را در نتیجه (آن اعدام‌ها) از دست دادند. می‌دانیم که زندانیان سیاسی در آنجا تجربة دردناکی را پشت سر گذاشتند، در زندان اوین و زندان‌های دیگر، بسیاری از طریق حلق‌آویز و بسیاری با تیرباران اعدام شدند. آنها حاضر نشدند از وابستگی سیاسی خودشان کوتاه بیایند و این سرنوشتی بود که نصیبشان شد.

مایکل مک‌کال رئیس کمیتة امنیت داخلی و ارائه‌دهندة لایحة 4744دربارة تصویب آن، گفت: «از همکارانم به‌خاطر حمایت بسیار گسترده از لایحه‌یی که همراه با تد دویچ ارائه کردم تشکر می‌کنم. (این لایحه) پیام روشنی را به رژیم فاسد (حاکم) بر ایران می‌فرستد مبنی بر این‌که ما بازداشت ناعادلانه و با انگیزة سیاسی شهروندانمان را تحمل نخواهیم کرد و هم‌چنین چشمانمان را بر رفتار سرکوبگرانة این رژیم نخواهیم بست».
در بیانیة صادر شده از سوی مایکل مک‌کال آمده است: «این لایحه به‌طور مشخص اعلام می‌کند که کنگره در کنار مردم ایران ایستاده است و ابزار لازم را در اختیار دولت ترامپ قرار می‌دهد تا مقامات حکومت ایران را که مسئول نقض حقوق بشر، فساد و سانسور هستند، مورد حسابرسی قرار بدهد».
 
آخرین اخبار #ایرا‌ن در شبکه ارتباط مستقیم
فیسبوک https://www.facebook.com/Ertebat-Mostaghim-1052371034793113/
توییترhttps://twitter.com/ertebatm2013  @ertebatm2013
Ertebat M یوتوب. گوگل پلاس
تلگرام https://telegram.me/Ertebat_M
- ادمین@Ertebatm
اینستاگرام  https://www.instagram.com/ertebatm
 

۱ نظر:

  1. تصویب لایحه حسابرسی از رژیم #‌ایران و اعمال #تحریمهای جدید در مجلس نمایندگان #آمریکا
    http://ertebatmostaghim.blogspot.fr/2018/04/blog-post_28.html
    #IranProtests #مریم_رجوی #No2Rouhani #MEK #Rajavi #Iran #FreeIran #مجاهدین #PMOI #المعارضه_الایرانية

    پاسخحذف