۱۳۹۷ فروردین ۹, پنجشنبه

اژدهای هفت‌سر و خطر "واژگونی" اقتصاد ایرانErtebat-Mostaghim

 اژدهای هفت‌سر و خطر "واژگونی" اقتصاد ایران
 نظام ولایت فقیه و بیلان چهار دهه حاکمیت آن در پنج کلمه خلاصه می‌شود: «کشتار، چپاول، ویرانی، صدور ارتجاع و تروریسم تحت نام انقلاب و زن ستیزی».
خامنه‌ای اخیرا اعتراف کرد: فساد در درون رژیم آخوندی اژدهای هفت‌سر است. واقعیت این است که سر اصلی این اژدها در بیت شخص خامنه‌ای است.
سال ۹۶ همراه بود با قیام سراسری مردم ایران و ناآرامیهای شدیدی که مردم با استفاده از جشنهای نوروزی اعتراض و نارضایتی خود را به دیکتاتوری نشان دادند. این اعتراضات بهانه ای بود برای به آتش کشیدن مظاهر نظام ولایت. به همین جهت لرزه بر اندام رژیم و در صدر آنها خامنه‌ای و آخوندها و فرماندهان سپاه انداخت. اعتراضات مالباختگان به همراه کارگران و دانشجویان و سایر اقشار محروم هزاران حرکت اعتراضی را شکل داد و در پایان سال نیز خشم کشاورزان اصفهانی و کارگران نیشکر اهواز و ... بالاگرفت.
سالی که پشت سر گذاشتیم؛ سال ناکامی های بزرگ و پایان دوران دستاوردها ی باد آورده برای رژیم آخوندی، بود. سال ۹۷ شروع دوران جدید برای مردم و مقاومت ایران است.
طی این سالیان، حکومت فاسدآخوندها سفره‌های مردم را خالی و اقتصاد کشور را دچار رکود کرده‌اند. روستاها را به‌ ویرانی و شهرها را به ‌فلاکت کشانده‌ و صنایع کشور را تعطیل و کارگران را بیکار و کشاورزان را فقیر کرده‌اند. در سالی که گذشت، بانک ها و موسسات مالی متکی بر «پول های سمی»، که با تقلب و ارائه ترازنامه‌های جعلی سر پا مانده بودند؛ سپرده‌های میلیون‌ها نفر از پس‌اندازکنندگان ایرانی را بالا کشیدند.
پس از غارت ثروت‌ها و منابع کشور، بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته و یک دولت به ‌تمام معنا فلج باقی مانده است. دیکتاتوری ولایت فقیه تاوان دزدی و فساد و بی‌کفایتی خود را از ملت ایران گرفته‌اند.
آخرین نمود این وضعیت، سقوط بی سابقه ارزش ریال، است. بنحویکه روز دوشنبه پنجم فروردین ۹۷ ریال ایران به پایین‌ترین سطح خود رسید و از مرز ۵۰ هزار ریال در برابر دلار عبور کرد. قیمت هر دلار به بیش از ۵۰۰۰ تومان رسید.،قیمت هر یورو نیز با حدود ۴۰تومان افزایش به ۶۱۷۰ تومان رسید.
خبرگزاری فرانسه نوشت:‌ «ریال طی شش ماه اخیر، حدود یک چهارم ارزش خود را از دست داده و به ۵۰۸۶ تومان در برابر دلار رسید...».
خبرگزاری فرانسه ششم فروردین ۹۷ یکی از علل کاهش شدید ارزش ریال ایران را ناشی از مواضع دولت آمریکا در قبال رژیم ایران دانست و نوشت: “به گفته ناظران، انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امور امنیت ملی آمریکا و مایک پمپئو، به عنوان وزیر امور خارجه این کشور، بر نوسانات بازار ارز ایران و افزایش بهای دلار تاثیر مستقیم داشته است. از منظر مردم ایران این تحولات به منزله پایان برجام و به تبع آن شکست رژیم ایران برای جلب سرمایه های خارجی است. کارشناسان با این کاهش ارزشٍ پول ایران در آغاز سال ۹۷، وضعیت بسیار نامتعینی را برای آن، در سال جدید پیش بینی می کنند».
قیام سراسری مردم ایران و ادامه اعتراض‌های اقشارمختلف مردم در سال جدید اقتصاد لرزان رژیم را دستخوش نوسانات بیشتری کرد. شمار کثیری از مردم ترجیح دادند برای حفظ ارزش ثروت خود نقدینگی خود را به ارز‌های خارجی تبدیل کنند. این نیز خود عاملی برای کمبود ارز در بازار ایران و بالارفتن قیمت آن شد.
پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از خروج بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز در طول ماه‌های پایانی سال ۹۶ از کشور خبر داد. او همچنین گفته است: «۲۰ میلیارد دلار ارز هم خارج از شبکه بانکی نگهداری می‌شود».
وی درباره پیامدهای سیاست ارزی دولت آخوند روحانی گفت: «بر اثر رفتار غیرکارشناسی، مردم ترغیب به خرید ارز و نگهداری آن می شوند که این با عرضه و تقاضای واقعی در اقتصاد همخوانی ندارد و التهاب را افزایش می دهد».
از سوی دیگر انزوای بین المللی رژیم و سیاست‌ جدید کشورهای جهان و این تهدید که آمریکا در اردیبهشت از برجام خارج خواهد شد، عملا بر بازار ارز در حکومت آخوندی بی‌تاثیر نماند.
 مجموعه این عوامل سبب شد که در یک ماه پایانی سال قیمت دلار تا آستانه ۵۰۰۰ هزار تومان هم پیش رفت ولی مجددا کاهش یافت.
 شامورتی بازی های رژیم نیز نه تنها به این وضعیت کمک نکرد بلکه بحران را عمیق ترکرد. بطور مثال انتشار گواهی "سپرده ریالی" که بر اساس آن متقاضیان می‌توانستند پول خود را در بانک قرار دهند و در سررسیدهای یک ساله سود ۲۰ درصد دریافت کنند یا گواهی "سپرده ریالی ارز بنیان" و نیز پیش‌فروش سکه برای هدایت نقدینگی به جای خرید ارز به سوی خرید سکه مجموعه‌ای که از تدابیر ضدالتهاب بانک مرکزی رژیم برای کنترل بازار ارز بود؛ نتیجه ای نداد.
-نظر کارشناسان اقتصادی چیست؟
کارشناسان اقتصادی سال ۹۷ را سالی دشوار برای اقتصاد حکومت آخوندی می دانند. آنان افزایش قیمت‌ها، کسری بودجه، "خمیده‌تر" شدن کمر قشرهای آسیب‌پذیر و خطر "واژگونی" اقتصاد را پیش‌بینی می‌کنند.
یک کارشناس دیگر اقتصادی معتقد است: یکی از چالش‌های اقتصادی سال ۹۷ "عدم ارتباط با بانک‌های بین‌المللی حتی در صورت لغو تحریم‌ها" و گرفتاری "تجارت خارجی در بند دیپلماسی سیاسی" است و با حذف دلار هزینه‌های مبادله به شدت افزایش می‌یابد که تاثیر آن بر افزایش قیمت‌های داخلی اجتناب‌ناپذیر است.
این کارشناس اقتصادی می افزاید: به خاطر حذف دلار کسری ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۶ باز هم افزوده شده، و علاوه بر این، در سال آتی بحران آب ادامه خواهد داشت و به همین خاطر عوارض زیست‌محیطی و کاهش رشد اقتصادی ادامه خواهد یافت.
این کارشناش رژیم پیش بینی کرد تورم در سال ۹۷ به میزان ۱۵درصد افزایش می یابد.
وی تأکید کرد: اگر اصلاحاتٍ پولی در سیستم بانکی، اصلاحات مالی در سند بودجه و اصلاحات اداری انجام نشود، اقتصاد واژگون می‌شود.
یکی دیگر از متخصصان امور اقتصادی رژیم معتقد است: «در آستانه سال ۹۷ و با بسته شدن پرونده آنچه در اقتصاد سال ۹۶ بر کشور گذشت پیش‌بینی آینده اقتصادی ایران کار دشواری نیست‌. نگاهی به عملکرد دولت از سال ۹۲ تا امروز بیانگر آن است که دولت روحانی تنها کلید امیدش تورم تک‌رقمی است‌. این در حالی است که تورم تک‌رقمی در مقابل رکود هیچ سود و بازخورد مثبتی برای اقتصاد کشور ندارد‌. چگونه می‌توان به کاهش تورم امیدوار بود آن هم در زمانی که رکود همچنان مویرگ‌گونه در حال رشد است.»
ایسنا (۵فروردین) به‌نقل از یک کارشناس رژیم نوشت: «سال ۹۷تورم از ۱۵درصد هم بالاتر می‌رود. اقداماتی که دولت برای حل معضل بیکاری در دستور دارد، فقط نقش مسکن دارد... اقتصاد ایران خیلی خوش‌شانس باشد که نرخ تورم سال ۱۳۹۷ تا ۱۵درصد باقی بماند وگرنه تورم از این هم بالاتر خواهد رفت... تلاش دولت برای ایجاد ۵۰۰هزار یا حتی یک میلیون شغل بی‌نتیجه است».

-    نگاهی به اعترافات کارگزاران حکومتی:
عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی رژیم و چین در گفتگو با رسانه حکومتی انتخاب ششم فروردین پیش‌بینی کرد که وضعیت اقتصادی رژیم در سال جاری وخیم خواهد بود. وی افزود: «در سال ۹۷ چهار چالش اقتصادی بزرگ داریم. اولین چالش، بیکاری است که در بهار به بدترین شکل ممکن خود را نشان خواهد داد. دومین چالش معیشت مردم است. سومین چالش نرخ ارز است».
وی افزود: «باید مراقب باشیم که نرخ ارز بیش از مقدار فعلی رشد نکند وگرنه به یک معضل برای اقتصاد کشور تبدیل خواهد شد. چالش چهارم سروصداهای داخلی و متهم کردن یکدیگر است. دولت باید از تشنج های اجتماعی بکاهد وگرنه تاثیر مخرب آن بر اقتصاد کشور را شاهد خواهیم بود».
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع افزایش قیمت ارز را «ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی و غیرتخصصی» بانک مرکزی دانست و بدون اشاره به جزئیات گفت که در ماه های پایانی پارسال «بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده» است.
در روزهای گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس ارتجاع از جمله میرزایی و رحیمی, انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید را «نشان از عزم جدی» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام یا «افزایش فشار به ایران برای اصلاح این توافق» دانسته اند.
 دوشنبه ۶فروردین معاون اقتصادی وزارت تعاون گفت: «برای نظام در سال ۹۷انتخاب بین خوب و بد نیست؛ بین سخت و سخت‌تر است!... کارجدی‌ای نمی‌شود انجام داد...».
دقت کنید؛ او تأکید می‌کند بر این‌که کاری نمی‌شود کرد. یعنی همان بی‌راه‌حلی. گرچه بلافاصله راه‌حلی هم می‌دهد که خودش پرمعناست! می‌گوید مردم نباید آب و برق و سوخت ارزان داشته باشند!
نگاهی به برخی تیترهای رسانه های حکومتی گویای وضعیت بحرانی رژیم است:
 آرمان: در سال ۹۷ انتظار رونق اقتصادی نداریم
 جهان صنعت ۲۶/۱۲/۹۶: ‌اوضاع اقتصاد کشور در ۹۷ بدتر می‌شود
 دنیای اقتصاد: «اقتصاد ایران مانند غریقی می‌ماند که تنها تلاش می‌کند خودش را روی آب نگه دارد».
    زنگ‌های خطر
به رغم وضعیت خراب اقتصادی، آخوند روحانی در آخرین جلسه با هیئت دولت در سال ۱۳۹۶ فهرستی از دستآورد‌های خود را ارائه داد. از روند ایجاد اشتغال گرفته تا نرخ تورم، نرخ رشد، افزایش تولیدات کشاورزی، رشد سرمایه گذاری، توسعه میدان‌های نفتی، و غیره ... !!
در شبکه های مجازی از این جلسه و دستاوردهای ادعایی «روباه بنفش» به عنوان جوک پایان سال نام بردند.
زیرا در همه عرصه‌های باصطلاح دستاوردهای آخوندک شیاد؛ صدای زنگ‌های خطر بلندتر شده است . با خواندن فهرست کوتاهی از بیلان زیر حقیقت روشن می شود:
- سهم هزینه‌های عمرانی در بودجه عمومی کشور از بیست و چهار در صد در ۱۳۸۵ به پانزده در صد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.
- کسری بودجه دولت رو به اوج‌گیری است و در سال ۱۳۹۶ به مرز هشتاد هزار میلیارد تومان رسیده است.
- بانک مرکزی رژیم رشد تولید ناخالص داخلی را در ۹ ماهه اول سالی که گذشت ۳.۴ در صد ارزیابی کرد. یعنی در راستای بهبود زندگی مردم تاثیری ندارد.
- نیمه دوم سال ۱۳۹۶ اقتصاد ایران بار دیگر یک شوک شدید ارزی را از سر گذراند و نرخ هر دلار آمریکا به مرز پنج هزار تومان رسید. وعده بانک مرکزی در زمینه تک نرخی کردن ارز نیز بر باد رفت و همزمان با طولانی شدن صف‌های جلوی صرافی‌ها, تعداد نرخ‌های ارز نیز به گونه ای سرسام آور رو به افزایش گذاشت.
    بن بست ولایت فقیه
 در ماه های اخیر بحث و جدل بر سر فساد اقتصادی در حاکمیت آخوندها مجددا بالا گرفته تا حدی که ولی فقیه آن را " اژدهای هفت سر" نامید و عقب ماندگی حکومت در زمینه ایجاد عدالت را البته در ظاهر پذیرفت.
 بعد از قیام سراسری مردم ایران بارها روحانی، خامنه‌ای و دیگر سران رژیم وحشتزده به صحنه آمده و عموما اعتراف کرده اند که ریشه‌های قیام هم اقتصادی است و هم سیاسی. در بعد اقتصادی، از کمبود شدید بودجه، بیکاری میلیونی، فقر، گرانی شدید و... نام می‌برند،اما حتی یک نمونه نیست که راه‌حل داده باشند.
برای مثال، روز (یکشنبه ۵فروردین)روحانی به صحنه آمد و گفت «باید برای ۳میلیون بیکار فکری بکنیم!» اما هیچ راه‌حلی ارائه نکرد.
 استبداد مذهبی در تنگنای چالش‌های چندگانه‌ است: جنبش اعتراضی نیرومند، جنگ جانشینی، ته‌کشیدن منابع مالی، گیرافتادن در جنگ سوریه، تنش بین‌المللی بر سر برنامه موشکی و برجام، انفعال و ریزش در درون سپاه پاسداران و ....
 فقر، بیکاری، فساد، تعطیلی کارگاهها و کارخانجات، رکود، بحران اقتصادی، تنش های دایمی در روابط بین المللی، صدور ارتجاع و دخالت در امور کشورهای منطقه، آسیب های اجتماعی و زیست محیطی, نارضایتی عمومی را در بالاترین حد انفجاری رسانده است.
این رژیمی است که نابودی ولی فقیه‌اش که به گفته خودشان عمود خیمة نظام است، امروز شعار قیام‌های ایران شده است. آخوندها پس از غارت ثروت‌ها و منابع کشور، به‌ افلاس و بی‌پولی گرفتار شده‌اند. بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته و یک دولت به‌تمام معنا فلج و ورشکسته باقی مانده است.
آن‌ها تاوان دزدی و فساد و بی‌کفایتی خود را از ملت ما گرفته‌اند. سفره‌های مردم را خالی و اقتصاد کشور را دچار رکود کرده‌اند، روستاها را به‌ویرانی و شهرها را به‌فلاکت کشانده‌اند. صنایع کشور را تعطیل و کارگران را بیکار و فقیر کرده‌اند. کشاورزان را از داشتن آب و از زندگی و آزادی محروم کرده‌اند و اموال مردم را به یغما برده‌اند. میلیون‌ها دختربچه و پسربچه را به‌‌جای تحصیل به‌کارهای سخت گمارده‌اند و بخش بزرگی از جمعیت کشور را به‌گرسنگی یا بیکاری محکوم کرده‌اند.
قیام و انقلاب برای نجات ایران از همین رنج‌هاست.
اما آنچه که این بحرانها را بیش‌از‌پیش بر ضد رژیم سمت و سو و شتاب می‌دهد، مقاومتی است که در برابر این رژیم ایستاده و پیاپی مقاصدش را افشا می‌کند و در سطح جامعه هم اجازه نمیدهد رژیم بتواند با ایجاد رعب و وحشت، جامعه انفجاری را خاموش کند.
به همین جهت است که این روزها، بالا تا پایین نظام به‌ویژه بعد از تغییرسیاست در سطح جهانی، در رابطه با مجاهدین آه و ناله سرداده‌اند.
آری؛ این رژیمی است که قدرت خود را با تحمیل گرسنگی به کودکان ایرانی و کشتار کودکان سوری حفظ می‌کند.
این رژیمی است که ناتوانی‌ و ماهیت ضد مردمی‌اش در هر واقعه‌یی بیرون می‌زند؛ از زلزله استان کرمانشاه تا سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و انفجار معدن آزادشهر در استان گلستان.
این رژیمی است که جناح‌های به‌اصطلاح معتدل و اصلاح‌طلب‌اش بر سرکوب اعتراض‌کنندگان پافشاری می‌کنند و رئیس جمهور اعتدالی آن به‌بوسیدن دست شبه‌نظامیان آدم‌کش افتخار می‌کند.
اخیراً وزیر کشور روحانی، از همه جناحها و رسانه‌های رژیم برای مشارکت تمام عیارشان در سرکوب قیام دی‌ماه، تشکر کرد. آنها بارها خاطرنشان کردند که بر یک کشتی نشسته‌اند و اگر قیام آن را سوراخ کند، همگی غرق خواهند شد.
بن بست ناگشودنی ولایت فقیه ـ که حاصل ایستادگی دامنه‌دار مردم ایران و مقاومت فرزندان مجاهد و قیام‌آفرین آن‌هاست ـ البته پراهمیت است. اما فراتر از این، برای مردم ایران آنچه امیدبخش و وجد‌انگیز است، راه نو و افق تازه‌یی است که در قیام‌های سرکش دی ماه پدیدار شده که با کانونهای شورشی و هزار اشرف و ارتش آزادی به‌معادله سرنگونی پاسخ می‌دهد.
مریم رجوی در پیام نوروزی سال ۹۷ گفت:‌ «سال آینده، سال جنبش و قیام و سال پیشروی به‌سوی پیروزی و آزادی است. با وجود آن همه دستگیری و به‌خصوص کشتار جوانان مظلوم ما در زیر شکنجه‌ها توسط دژخیمان خامنه‌ای، جنبش اعتراضی از حرکت نایستاده است. از اعتصاب عمومی در بانه تا اعتراض‌های دامنه‌دار کارگران فولاد و نیشکر هفت‌تپه خوزستان و خیزش کشاورزان شرق اصفهان، موجی از پس موج دیگر، ادامه دارد. به‌پاخاستگان، بدین‌سان نوروز آزادی را خلق می‌کنند».
حالا، خامنه‌ای به‌خاطر بی‌عدالتی از مردم ایران معذرت می‌خواهد. جواب مردم ایران این است که توبه گرگ مرگ است. وانگهی اگر راست می‌گویی، بگو که سلطنت مطلقة فقیه، غصب حاکمیت مردم و ام الفساد است و مانند سلطنت شاه در انقلاب ضد سلطنتی مردم ایران، سرنگون باید گردد.
«رمز رستگاری ملی، مرگ بر اصل ولایت فقیه و زنده باد ارتش آزادی است».
 https://www.hambastegimeli.com/%DA%AF%D8%B2%D9%8A%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7/73946-%D8%A7%DA%98%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D8%B3%D8%B1-%D9%88-%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D9%88%D8%A7%DA%98%DA%AF%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF


  آخرین اخبار #ایرا‌ن در شبکه ارتباط مستقیم
#المعارضه_الایرانية  #نوروز
فیسبوک https://www.facebook.com/Ertebat-Mostaghim-1052371034793113/
توییترhttps://twitter.com/ertebatm2013  @ertebatm2013
Ertebat M یوتوب. گوگل پلاس
تلگرام telegram.me/Ertebat_M- ادمین@Ertebatm
اینستاگرام  https://www.instagram.com/ertebatm

۱ نظر:

  1. اژدهای هفت‌سر و خطر "واژگونی" اقتصاد #ایرا‌ن
    http://ertebatmostaghim.blogspot.fr/2018/03/ertebat-mostaghim_29.html
    #المعارضه_الایرانية #نوروز
    #IranProtests #مریم_رجوی #No2Rouhani #MEK #Rajavi #Iran #FreeIran #مجاهدین #PMOI # #Iran

    پاسخحذف