۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۴, جمعه

قطع روابط دپیلماتیک مراکش با رژیم .سخن روز

وزیر خارجه مراکش روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت  در اعتراض به  دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشورش  روابط دیپلوماتیک دو کشور را تعلیق کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند. 
قطع رابطه سیاسی مراکش یک ضربه مهم سیاسی بر رژیم است. البته این اولین بار نیست که مراکش به قطع رابطه با رژیم اقدام می‌کند. قبلاً هم یک بار در سال ۸۷روابط خودش با رژیم را قطع کرده بود و دوباره در سال ۹۳ رابطه عادی برقرار کردند. اما قطع رابطه این بار کاملاً متفاوت است چون رژیم در شرایط بسیار متفاوت و دشواری است. این بار موضوع یک روابط دو جانبه نیست. بسیاری کشورهای عرب مانند اردن، امارات، عربستان و حتی قطر از این قطع رابطه حمایت کردند.
دبیرخانه اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌یی از همبستگی با مراکش در قطع رابطه با ایران سخن گفت و اعلام کرد نباید در برابر راهبرد ایران در منطقه دست بسته ایستاد.
اتحادیه عرب در بیانیه خود با اعلام این‌که دخالتهای ایران در امور کشورهای عربی محکوم است، تأکید کرد: تصمیم اخیر اتخاذ شده از سوی سران عرب نمایانگر موضعی محکم در برابر دخالتهای ایران و مقابله با آنهاست. در این بیانیه همچنین آمده است کمیته چهارجانبه مشخص شده در خصوص پرونده ایران، چارچوبی فعال برای هماهنگی سیاستها و یکپارچه کردن مواضع در برابر تهدیدات و دخالتهای ایران است.
قابل توجه است که سخنگوی وزارت خارجه رژیم، طبق معمول در یک موضعگیری بی‌ارزش همه این موارد و اتهامات را تکذیب کرد. اما مهمتر از تکذیب، لحن ضعیف و فروخورده آن نشان می‌دهد که رژیم در چه نقطه ضعیفی است. قاسمی گفت: «لازم می‌دانیم با صراحت تمام بار دیگر تأکید کنیم یکی از مهم‌ترین پایه‌های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با سایر دولتها و کشورهای جهان، احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و مداخله نکردن در امور داخلی دیگر کشورها بوده است و خواهد بود».
قطع روابط سیاسی با مطرح کردن دخالتهای رژیم و حزب‌الله لبنان در به هم زدن ثبات و آرامش این کشور، اثبات  حرف مقامهای آمریکا و عربستان است که هر جا که یک بحران و ناآرامی و آشوبی هست، دست رژیم ایران در  آن دیده می‌‌شود و این در آستانه ضرب الاجل  مهلت برجام بسیار مهم و تعیین  کننده است.
این انزوا در تعادل‌قوا چه در سطح بین‌المللی و چه در تعادل  قوا بین مردم ایران و رژیم تاثیر می‌گذارد روحیه مردم را بالا می‌برد.  کما این‌که بحران درونی رژیم را هم تشدید می‌کند.
  آخرین اخبار #ایرا‌ن در شبکه ارتباط مستقیم
فیسبوک https://www.facebook.com/Ertebat-Mostaghim-1052371034793113/
توییترhttps://twitter.com/ertebatm2013  @ertebatm2013
Ertebat M یوتوب. گوگل پلاس
تلگرام https://telegram.me/Ertebat_M
- ادمین@Ertebatm
اینستاگرام  https://www.instagram.com/ertebatm
وبلاگhttp://ertebatmostaghim.blogspot.fr/

۱ نظر:

  1. قطع روابط دپیلماتیک مراکش با رژیم#‌ایران .سخن روز
    http://ertebatmostaghim.blogspot.fr/2018/05/blog-post_4.html
    #IranProtests #مریم_رجوی #No2Rouhani #MEK #Rajavi #Iran #FreeIran #مجاهدین #PMOI #المعارضه_الایرانية

    پاسخحذف