۱۳۹۶ اسفند ۲۷, یکشنبه

سونامی گرانی در آستانه #نوروز

 سونامی گرانی در آستانه #نوروز
با شنیده شدن صدای پای بهار بسیاری از مردم ایران که به دلیل حاکمیت منحوس آخوندها در فقر و تنگدستی روزگار می‌گذرانند؛ متاسفانه نه تنها خوشحال نمی‌شوند؛ بلکه بر درد و رنجشان افزوده می‌شود. گرانی و تورم و افزایش نرخ مایحتاج عمومی به‌ویژه در روزهای پایانی سال؛ به‌مثابه یک سونامی؛ کمترین شادی را از خانه‌های مردم می‌رباید؛ و تهیه ارزاق و مایحتاج برای شب عید را به آرزوی دست نیافتنی تبدیل می‌کند. این در حالی است که قبضه واردات و صادرات توسط سپاه پاسداران و ارگانهای وابسته به آن؛ با واردات اجناس مختلف و اقلام خوراکی از کشورهای خارجی به سود خودشان؛ موجب شده کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی تعطیل و میوه شب عید کشاورزان داخلی در زمین‌های زراعی‌شان مدفون شود؛ و بازار داخلی راکد و با ورشکستگی روبرو شوند.این روزها مردم بسیاری را در خیابان‌های تهران و سایر شهرها مشاهده می‌کنیم که در تلاش برای خرید شب عید، تنها نظاره‌گر ویترین فروشگاه‌ها هستند، بدون آنکه موفق به خرید شوند.
به گفته کارشناسان اقتصادی، خرید بسیاری از کالاها و مواد خوراکی خارج از توان ‌بخش بزرگی از جامعه ایران، شامل کارمندان، کارگران و سایر اقشار میانی است.
 علاوه بر تماشای روند صعودی نرخ ارز، روزهای پایانی سال با نایاب شدن و افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار آزاد شروع شد. همان مواردی که پیش از این دولت آخوند روحانی وعده داده بود بر آن‌ احاطه دارد و مقابل رشد قیمت‌ و گرانی خواهد ایستاد.
اما واقعیت چیست؟ در آستانه عید رسانه‌های رژیم از گرانی شدید میوه خبر دادند. خبرگزاری حکومتی ‌ایسنا ۲۲ اسفند۹۶ با عنوان انفجار قیمت میوه نوشت: «قیمت‌ها در بازار میوه فاصله بسیاری با نرخ قانونی و مصوب فروش میوه دارد. بازار میوه از چند روز پیش با گرانی‌های بسیاری مواجه شده؛ به گونه‌ای که برخی اخبار حاکی از افزایش ۱۱ تا ۹۸ درصدی در این بازار هستند».
بررسی‌کارشناسان نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل بازار و مقابله با گرانی در سال‌های اخیر، قدرت خرید شهروندان خصوصاً طبقه‌ی متوسط را کاهش داده است. نمود عملی آن، اعتراضات در قیام سراسری دیماه سال ۹۶ بود که ابتدا در مشهد با شعار مرگ بر گرانی شروع شد و اکنون در سراسر شهرهای ایران به خروش مرگ بر خامنه‌ای – روحانی و سرنگونی تمامیت رژیم ولایت فقیه تبدیل شده است.
    کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم در شب عید
رسانه‌های حکومتی از کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم در شب عید به نسبت سال گذشته خبر دادند و نوشتند: «گرانی بسیاری از انواع لباس و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا بسیاری از افراد جامعه تصمیم بگیرند خرید پوشاک و لباس نو را که یکی از سنت‌های عید و خریدهای هر ساله به شمار می‌رفت از سبد نوروزی خود حذف کنند و یا آن را محدودتر کنند. یا به پوشاک دست دوم روی بیاورند».
خبرگزاری حکومتی ایلنا اسفند ۹۶ به نقل از فروشندگان بازار تهران نوشت: «در آستانه نوروز مراکز خرید از جمله بازار تهران، به عنوان بزرگترین مرکز خرید شهر، مملو از جمعیت است. ولی بسیاری از فروشندگان بازار تهران گلایه می‌کنند امسال مردم به اندازه حضورشان خرید نمی‌کنند. فروشندگان می‌گویند تعداد زیادی از مردم فقط برای تفریح، تماشا و قیمت گرفتن اجناس به بازار می‌آیند و کمتر خرید می‌کنند و با حسرت ویترین‌ها را نگاه می‌کنند».
رییس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان با تاکید بر کسادی این صنف در ایام منتهی به نوروز امسال، گفت: بنیه مالی مردم به قدری ضعیف شده که حتی خرید کالای دست دوم نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
یک کسبه لباس فروش می‌گوید: «به‌طور متوسط شبی یک تا هشت قلم جنس می‌فروشیم و اگر وضعیت بازار در شب عید اینطور باشد دیگر اصلاً بهتر است مغازه خود را تعطیل کنیم».
 یک هموطن نیز می‌گوید: نه گوشت توانستیم بخریم نه برنج. کاری کردند که دیگر هیچکس قدرت خرید ندارد. چه برسد به تهیه پوشاک و اجناس سال نو.
 درآمد پایین، رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه؛ شرایطی را ایجاد کرده که مردم برای نوروز ۹۶ به حذف برخی از خریدهای خود دست بزنند.
یکی از انتخاب‌های حذف کردن؛ آجیل و خشکبار از اقلام سفره نوروزی است. قیمت بالای بسیاری از اقلام موجود در آجیل فکر خرید آن را از سر از مردم بیرون کرده است. پسته هشتاد هزار تومانی، بادام زمینی نود هزار تومانی، بادام هشتادو پنج هزار تومانی و فندق هفتادو پنج هزار تومانی؛ قیمتهایی خارج از توان مردم هستند.
    بالا رفتن قیمت کالاهای اولیه مورد نیاز مردم در آستانه نوروز
 با نزدیک شدن به سال نو، قیمت کالاهای اولیه مورد نیاز مردم باز هم گرانتر از پیش می شوند.
بانک مرکزی رژیم از گرانی قیمت تخم‌مرغ، برنج، حبوبات، میوه و سبزیهای تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ نسبت به هفته گذشته خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تابناک رژیم؛ نرخ میوه در نوروز ۹۶ نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد گران تر شده است.
روزنامه حکومتی قانون دی ۹۶ نوشت: «وضعیت کسب ‌وکار در آستانه نوروز بسیار به‌هم ریخته است. برخلاف آنچه تصور می‌شود که باید مردم برای خرید لوازم منزل استقبال بیشتری از کالاهای دست دوم داشته باشند، حتی این بخش نیز رونق نگرفته است. مگر دولت اجازه می‌دهد که مردم زیر بار فشار گرانی و تورم زندگی کنند»؟
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که ۱۸ اسفند امسال منتشر کرد، از ادامه نارضایتی وسیع مردم از وضعیت اجتماعی و اقتصادی خبر داد.
خبرنگار این خبرگزاری به وضعیت اجتماعی ایران، دو ماه پس از موج گسترده و بی‌سابقه اعتراضات در دی‌ماه ۹۶ پرداخته و نوشته است: «نارضایتی وسیع از گران شدن مستمر مایحتاج زندگی و بیکاری گسترده ایران را در بر گرفته است. دولت روحانی مدعی است که تلاش دارد به اقشار تهیدست کمک کند، اما در برابر سقوط ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم ناتوان است».
همین خبرگزاری در ادامه گزارش خود به موج جدید اعتصابات کارگری در ایران اشاره می‌کند. خبرگزاری فرانسه فساد مالی، فرار مالیاتی و بزهکاری اقتصادی را از جمله دلایل نارضایتی کارگران ایران می‌داند.
 در این میان کارگزاران رژیم برای فروکش کردن اعتراضات اعلام کردند که تا پایان فرودین 97 هیچ کالا و خدماتی گران نمی‌شود. پیشتر نیز سخنگوی دولت از تمهیدات ویژه برای مبارزه با گرانی در آستانه سال نو خبر داده بود.
این در حالی است که همزمان، دولت آخوند روحانی قیمت برق را از اول اسفندماه ده درصد افزایش داده و می‌گوید که این امر فشار چندانی به مردم وارد نخواهد کرد.
وضعیت آنچنان بحرانی است که یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع گفت: «۸۰ درصد جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند».
دستیار حسن روحانی نیز هشدار داد که “همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر این کشتی غرق شود، همه ضرر می‌کنند».
    اعتراف رسانه‌های حکومتی به موج گرانی
رسانه‌های حکومتی با تیتر هایی مانند: شیر، ماست و تخم‌مرغ گران شد، لبنیات در یک سال گذشته ۲ بار گران شد، آتش گرانی به جان لوازم خانگی افتاد؛ موج گرانی که کمر مردم را شکسته و سفره فقرا را خالی تر کرده و ... منعکس می‌کنند.
روزنامه مشرق رژیم زیر عنوان موج بلند گرانی می نویسد:‌ «آشفته‌بازار قیمت‌ها و بی‌توجهی دولت و نهادهای نظارتی به بازار، موجب شده مردم با افزایش ۲ تا ۶۷ درصدی قیمت کالاهای اساسی در چند ماه اخیر مواجه شوند. این در حالی است که طی چند سال اخیر قدرت خرید خانوارها به‌شدت روند کاهش را پیموده است».
روزنامه خراسان سوم دیماه امسال با عنوان: دیگ قیمت خوراکی ها به جوش آمد؛ به آمارهای ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت رژیم و گرانی 46 کالا از 56 گروه کالایی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته. اشاره کرده و می نویسد: «مطابق این آمار در مهر امسال قیمت سیب‌زمینی ۳۸.۹ درصد، گوجه فرنگی ۲۴.۲ درصد، لوبیا چیتی ۲۸.۵ درصد، پیاز ۶۷.۲ درصد، تیرآهن ۶۶.۷ درصد، جو ۲۶.۱ درصد، میلگرد ۴۲.۲ درصد، کره ۹.۲۱ درصد و گوشت گوساله ۱۹.۵ درصد رشد داشته است».
 کیهان خامنه‌ای با عنوان: ادامه آب رفتن سفره فقرا می نویسد: ‌با وجود کوچکتر شدن سفره مردم، خصوصاً فقرا، قیمت کالاهای اساسی مانند شیر و ماست و تخم‌مرغ باز هم ... افزایش یافته است.
جام جم رسانه دیگر رژیم بتاریخ سوم دیماه ۹۶ می نویسد:‌ «قیمت تخم‌مرغ در ادامه گرانی هفته‌های اخیر ... رکورد جدیدی زد و هر شانه از ۲۰ هزار تومان هم عبور کرد که نسبت به قیمت سال گذشته در همین موقع از سال، صددرصد افزایش نشان می‌دهد».
یک کارشناس اقتصادی رژیم درباره گرانی کالاهای ضروری مورد نیاز مردم می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد دولت بازار را رها کرده و هرگونه افزایش قیمت قطعا با چراغ سبز مسئولان انجام شده است. هرگونه افزایش قیمتی در شوراهای تخصصی تایید شده و هیچ‌گونه افزایش قیمتی بدون اطلاع دولت انجام نشده است. چنین وضعیتی نشان می‌دهد سوءاستفاده و فرصت‌طلبی شده است، چرا که امکان دارد برخی کالاها را خیلی گران کنند و بعد از رسیدگی کمی آن را ارزان کنند. این یعنی باز هم گران‌کنندگان سود کلانی از جیب مردم می‌برند به عبارت بهتر موج گرانی سازمان‌یافته است و همین روند در بازار ارز و گران شدن دلار به وضوح قابل مشاهده است».
همچنین با افزایش قیمت سوخت رسانه ها و کارشناسان رژیم یک موج بلند گرانی و تورم ۵۵ درصدی را پیش بینی می‌کنند و می نویسند: «موج گرانی‌ها با افزایش سوخت بی‌تردید در سال آینده شرایط زندگی را برای مردم سخت‌تر خواهد کرد».
در این واقعیت مسلم هیچ تردیدی نیست که برای ولایت ‌فقیه و شحنگان او، ایران و هر آنچه وابسته به ایرانی است، ارزشی ندارد. سردمداران این رژیم بارها گفته‌اند که مهم برای‌ آنها حفظ نظام است، نه چیز دیگر. آنچه حاکمیت آخوندی طی ۴ دهه بر سر ایران و ایرانی آورده نه تنها کمتر از ایلغار مغول در فلات ایران نبوده، بل بیشتر و فاجعه‌بارتر از آن است.
اما آن روی دیگر این وضعیت؛ خشم و خروش پایان ناپذیر خلق و مقاومتی است که سالهاست در مقابل این دیکتاتوری ایستاده و سر سازش ندارد و در برابر بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی اعتراض می‌کند؛ زیرا حق گرفتنی است. همچنانکه از قیام شکوهمند سراسری مردم ایران در دی ماه ۹۶ تا خیزش اخیر کشاورزان دلیر اصفهان و حرکات اعتراضی کارگران و دانشجویان؛ تا فعالیت کانونهای شورشی در جشن ملی چهارشنبه سوری؛ شاهد رویاریی اقشار مختلف مردم با حکومت آخوندی هستیم.
 این تجربه‌ عملی و واقعیتی است که در قیام ایران همه به‌چشم دیدند:
قدرت برتر نیروی مردم و ضعف و شکنندگی و آسیب‌پذیری رژیم!


آخرین اخبار #ایرا‌ن در شبکه ارتباط مستقیم
#المعارضه_الایرانية  #نوروز
فیسبوک https://www.facebook.com/Ertebat-Mostaghim-1052371034793113/
توییترhttps://twitter.com/ertebatm2013  @ertebatm2013
Ertebat M یوتوب. گوگل پلاس
تلگرام telegram.me/Ertebat_M- ادمین@Ertebatm
اینستاگرام  https://www.instagram.com/ertebatm

۲ نظر:

  1. سونامی گرانی در آستانه #نوروز
    http://ertebatmostaghim.blogspot.fr/2018/03/blog-post_76.html
    #المعارضه_الایرانية #نوروز
    #IranProtests #مریم_رجوی #No2Rouhani #MEK #Rajavi #Iran #FreeIran #ایرا‌ن #مجاهدین #PMOI #

    پاسخحذف
  2. سلام لطفا گوگل پلاس ارتباط مستقیم سیمای آزادی تلویزیون ملی ایران را برای دریافت تحلیل های سیاسی روز فالو کنید تشکر
    https://plus.google.com/u/0/103832381529424010942

    پاسخحذف