۱۳۹۷ فروردین ۱۴, سه‌شنبه

هوای پاک حق مردم ایران است Ertebat-Mostaghim

تعریف علمی آلودگی هوا، تغییر در ویژگی‌های طبیعی جو زمین براثر مواد شیمیایی، ریزگردی یا عامل‌های زیست‌شناختی می باشد. جو یا اتمسفر سامانه گازی طبیعی پیچیده‌ای است که زندگی در سیاره زمین به آن وابسته‌است. کاهش ستبرای لایه ازون در استراتوسفر به خاطر آلودگی هوا، دیرزمانی است که خطری برای تندرستی مردم شناخته می‌شود. آلودگی هوا ممکن است طبیعی مانند فعالیت آتشفشان‌ها یا مصنوعی «ساخته دست انسان» باشند.
سطور فوق تعریف علمی آلودگی هوا بود. اما در میهن اشغال شده مان، عامل اصلی همانا خطرات ناشی از امور «انسانی» یا بعبارت دقیق تر «انسانهای تشکیل دهنده حاکمیت فاسد ولایت فقیه است»!
بی کفایتی حاکمیت و تخصیص ندادن بودجه و نداشتن راه کارهای علمی و عملی برای مقابله با آلودگی هوا و بجای آن صرف هزینه های کلان برای صدور ارتجاع و تروریسم به کشورهای خاورمیانه؛ از بین بردن منابع طبیعی از جمله جنگل ها و مراتع و سدسازی های بی رویه که عمدتا توسط سپاه پاسداران که نبض اقتصاد را در دست دارد و بی عملی حاکمیت دزد آخوندها همه از عوامل تشدید بحران های محیط زیست می باشد. بطوریکه بگفته کارشناسان شدت آلودگی هوا در ایران هر سال و هر روز بدتر از قبل می شود.
    توفان شن و گرد و خاک
 توفان شن و گرد و خاک بدلیل خشک بودن تالاب ها ازمعضلات شهرهای ایران است.
 یکشنبه ۱۲فروردین ۹۷ بر اثر شدت توفان شن و گرد و خاک در سیستان و بلوچستان ۷۸ نفر از هموطنان بلوچ راهی بیمارستان شدند.
مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: ۳۶ نفر از افراد مراجعه کننده در بیمارستان بستری شدند
خبرگزاری حکومتی مهر بنقل از وی نوشت: "متأسفانه با توجه به خشک بودن تالاب هامون و در نتیجه بروز پدیده توفان گرد و خاک همواره مردم منطقه به‌دلیل مشکلات مختلف که عمده ترین آنها بیماریهای تنفسی و چشمی است به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانها مراجعه می‌کنند."
در کردستان نیز ظرف ۱۱ روز اول سال نو هفت روز هوا آلوده بوده و یک روز نیز هوای شهر سقز خطرناک گزارش شده است.
تهران نیز در ۱۱ روز اول سال بطور بی سابقه ای ۴ روز هوای ناسالم داشته است.یک رسانه رژیم نوشت:‌ اتفاق بی سابقه در ۱۰ سال اخیر؛ ۵ روز هوای ناسالم تهران در ایام نوروز کیفیت هوای پایتخت طی ۱۱ روز گذشته از سال جدید به رغم تعطیلات نوروز و کاهش تردد خودروها در سطح شهر در وضعیتی بی سابقه نسبت به ۱۰سال گذشته بوده است.
    افزایش مرگ و میر، بر اثر آلودگی هوا
نماینده وزارت بهداشت رژیم به افزایش مرگ و میر، بر اثر آلودگی هوا اعتراف کرد. وی گفت:‌ از میزان مرگ و میر در ایران، حدود ۳۶هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا است. وی افزود:‌ بر اساس برآورد وزارت بهداشت در سال ۹۴در ۲۵شهر با مجموع ۳۰میلیون نفر جمعیت، ۱۲۸۰۰مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است. هم‌چنین در همین سال در تهران ۴۳۰۰نفر در اثر آلودگی هوا فوت شده‌اند. در سال ۹۵در شهر تهران با افزایش غلظت آلاینده‌ها، مرگ ۴۸۱۰ نفر منتسب به آلودگی هوا بوده است.
    «مافیای سدسازی» از عوامل بحران آلودگی هوا
رسانه های رژیم ازکاهش شدید بارندگی از ابتدای سال جاری یعنی از اول مهرماه ۹۶ تا ۱۱ فروردین ماه خبر دادند. به رغم وضعیت نامناسب، حجم مخازن سدهای کشور و خشک شدن تالابها و دریاچه ها، رژیم آخوندی همچنان به سدسازی های بی رویه ادامه می دهد.
آلودگی هوا در خوزستان که ناشی از سدسازی های بی رویه و انتقال آب این استان به مناطق دیگر است، همچنان ادامه دارد. روز یکشنبه ۱۲ فروردین برای دومین روز هوای اهواز برای همه ناسالم و آلوده بود. طی هفته دوم فروردین نیزوضعیت هوای شهرهای آبادان،رامهرمز و شوشتر در شرایط خطرناک قرار داشت.
کارشناسان در ایران یکی از عوامل بحران های ناشی از کمبود آب از جمله ریزگردها و آلودگی هوا را سد سازی های بی رویه می دانند. از وزیر کشاورزی دوران رفسنجانی تا وزیر نیروی دولت آخوند روحانی به "سدسازی بی‌رویه" در سال‌های گذشته اعتراف می‌کنند. در سه دهه گذشته بیشترین سدها را شرکت‌های وابسته به سپاه و با حمایت و تائید دولت‌های وقت ساخته‌اند. زیرا سدسازی از پروژه‌های کلان اقتصادی به شمار می‌رود که هر چند در خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها نقشی مخرب داشته اند، اما برای مجریان آن "پول‌ساز" و یک منبع پایدار درآمد برای پاسداران و کارگزاران رژیم است.
یک خبرگزاری حکومتی گزارش داد: با وجود اینکه نیمی از ظرفیت مخازن سدهای موجود که نزدیک به ششصد سد می شود، خالی است نظام قصد دارد حداقل ۱۱۳ سد جدید بسازد. برخی مخالفان ساخت بی‌رویه سد با اشاره به مشکلات زیست محیطی برخی سدها، اصرار بر ساخت آنها را به «مافیای سدسازی» در ایران یعنی همان پاسداران مرتبط می‌دانند.
 منافع اقتصادی شرکت‌های بزرگ ساخت سد، دولت‌ها را به ساخت سد بیشتر ترغیب می‌کند. این شرکت‌ها که اغلب وابستگی به نهادهای نظامی دارند به «مافیای سدسازی» شهرت دارند.
نمونه ای از عملکرد رژیم و سپاه پاسداران در این رابطه، اعمال نفوذ دولت وقت ضدمردمی رژیم در سال ۹۱است که یک شرکت چینی که آماده سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه سد بختیاری در استان لرستان بود، به کنار گذاشته شد و قرارداد ساخت این سد با "ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیا" سپاه پاسداران سپرده شد. چنین اتفاقی در دولت‌های قبلی نیز رخ داده بود.
رسانه های حکومتی رژیم می نویسند: ۷ اشتباه سدسازی که کمیسیون جهانی سد (WCD) مطرح کرده است در ایران تکرار می‌شوند. از جمله این اشتباهات می توان به انتخاب رودخانه اشتباه برای ساخت سد، بی توجهی به تغییرات جریان آب پس از سد و سو مدیریت در خطرات و تاثیرات سد اشاره کرد.
رسانه های رژیم نوشتند:‌ با نگاهی گذرا به سدهای ایران می‌توان دریافت که اغلب سدهایی که در دو دهه اخیر ساخته شده‌اند دارای چنین مشکلاتی‌اند.
از جمله سدهایی که بدون بررسی کامل و در راستای منافع مافیای سد سازی در ایران ساخته شد، سد گتوند در خوزستان است که بنا به گزارش کارشناسان آب کارون را تا ۱۰ برابر شورتر کرده است.
شرکت «سپاسد» وابسته به سپاه پاسداران، سازنده و شرکت مهاب قدس مشاور سد گتوند بوده‌اند. بخشی از سهام شرکت مهاب قدس متعلق به آستان قدس است. مشاور استاندار مزدور رژیم در خوزستان در باره این سد می گوید: سد گتوند مثل یک بمب ساعتی عمل خواهد کرد. برآورد‌ها حاکی از وجود ۶۰ تا ۱۲۰ میلیون تن نمک ِدر معرض انحلال در دریاچه آب سد «گتوند» است. پس از افتتاح این سد آب موجود در لایه‌های پائین این سد «شورتر» از آب خلیج‌فارس شده است.
با اینکه کارشناسان این خطر را گوشزد کرده و از تپه های نمکی در حوزه آبگیر سد خبر داده بودند اما این سد در سال ۹۰ با یک تصمیم سیاسی توسط دولت احمدی نژاد آبگیری شد.
احداث و آب‌گیری این سد، ‌به گفته متخصصین، معضلات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی متعددی را برای استان خوزستان به همراه داشته است.
همچنین معاون سازمان جنگلها و مراتع در رژیم آخوندی در بهمن ۹۵ اعلام کرد سدسازی روی رودخانه زهره عامل ریزگردهای اهواز است.
از نمونه دیگر این سیاست ضدمردمی خشکاندن دریاچه ارومیه با ساخت ۷۴ سد در حوزه آبگیر این دریاچه می باشد که طوفانهای نمکی آن از جمله در روزهای اول فروردین امسال جان ۱۴ میلیون ایرانی را در معرض خطر قرار داده است. یک رسانه حکومتی با عنوان نگاهی به آثار مخرب ۷۴ سد اطراف دریاچه ارومیه می نویسد:‌ اگر چه عوامل مختلفی در وضعیت کنونی این دریاچه دخیل است اما در گزارشهای وزارت نیرو آمده است که در رودخانههای منتهی به دریاچه ارومیه ۴۴ سد زده شده و در برنامه است که این تعداد به ۹۰ سد برسد.
 
    تهران غرق در سرب
تهران غرق در سرب است. دود ضخیمی در برخی روزها آسمان تهران را می پوشاند . هرساله پایتخت در حال گسترش ایران، از آلوده‌ترین هوای جهان رنج می‌برد...
همراه با نگرانی‌های زلزله، فاجعه آلودگی هوای تهران هم‌چنان ادامه دارد . میزان آلودگی به هشت برابرِ حد مجاز و شاخص بهداشت جهانی رسیده است.
رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران اعتراف می کند: در ایران سالانه ۳۳هزار نفر به‌دلیل آلودگی هوا در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.
بیماریها و مرگ و میر تعداد زیادی از مردم، تعطیلی مدارس و ماندن اجباری بیماران تنفسی و قلبی / و کودکان و کهن سالان در خانه و تردد مردم با ماسک در خیابانها در تعداد زیادی از روزهای سال و بسیاری از نشانه‌های دیگر وضعیت آلودگی شدید هوای بسیاری از شهرهای ایران و تبعات آن را به‌خوبی مشخص می‌کند.
رسانه‌های رژیم دی ماه ۹۶ نوشتند: آلودگی هوای تهران در هفته اول سال به ۱۸۰رسید و این عدد، در برخی نقاط تهران در آستانه آلایندگی ۲۰۰قرار دارد. در تهران آلودگی هوا در ۱۲منطقه در حالت هشدار و قرمز قرار گرفت.
یک رسانه رژیم نوشت:‌ زلزله را رها کنید؛ اوضاع هوای تهران به‌شدت بحرانی است.
یک رسانه دیگر حکومتی نیز در روزهای پایانی سال ۹۶نوشت: تا عصر پنجشنبه، خبری از باد و باران نیست و تا این زمان باید آلودگی هوای فزاینده پایتخت را تنفس کرد. بدین ترتیب تعداد روزهای آلوده امسال تهران تا چهارشنبه به ۶۳روز رسید. یعنی طی ۹ماه گذشته حداقل ۶۳روز مردم تهران هوای آلوده تنفس کرده‌اند.
یک کارگزار رژیم در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گفت: پیش‌بینی می‌شود شرایط کیفیِ هوای بیشترِ مناطق شهر تهران، در آستانه شرایط نامطلوب برای همه افراد جامعه قرار داشته باشد.
کارشناسان محیط زیست می گویند: شاخصهای ذرات معلق کمتر از ۵/۲میکرون روی عدد ۱۵۱قرار دارد (یعنی ۶برابر حد مجازی که توسط سازمان بهداشت جهانی مشخص شده است) که نشانگر ناسالم بودن کیفیت هوا برای همه افراد است.
    راه کار حاکمیت: دعا کنید باد بیاید!
در شرایط وخیم آلودگی هوا رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست رژیم تنها چاره‌ای که برای مقابله با آلودگی هوا به نظرش می‌رسد این است که: «دعا کنید باد بیاید!».
 و سپس تنها عامل بحران آلودگی هوا را مصرف گازوییل و ماشین‌ها اعلام می کند. عیسی کلانتری می گوید:‌مشکل ما در ارتباط با گازوییل است که باید اصلاح شود. گازوئیلی که می‌دهند دهها برابر بیش از استانداردی که باید باشد، آلوده‌کننده است.
در این بین رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل و عمران! شورای شهر رژیم می گوید که این معضل با یک تصمیم ساده قابل حل است! فقط لازم است که اتوبوسهای شرکت واحد بیش از ۳۰درصد هوای تهران را آلوده می‌کنند با فیلتر دوده مجهز شوند ولی این کار مبلغ کمی هزینه خواهد داشت.
 این درحالیست که رژیم آخوندی که میلیاردها دلار داراییهای مردم ایران را صرف برنامه موشکی و مداخله در سایر کشورها می‌کند، نه تنها هیچ تلاشی برای حل بحران آلودگی هوا با همه خطرات آن برای سلامتی مردم ایران نمی‌کند، بلکه با سیاستهای مخرب و قتل‌عام طبیعت ایران زمین، خود باعث و زمینه ساز بحران آلودگی هواست. تا این رژیم ضدمردمی بر سر کار است مردم ایران جز مصیبت و بلا و فقر و بیماری چیزی نصیبشان نخواهد شد.
    راه کار کشورهای اروپایی
در شرایطی که کشورهای مختلف جهان، برای حفظ سلامتی و تندرستی شهروندان خود با راه کارهای علمی و حتی ارزان قیمت بدنبال کاهش این بحران جهانی هستند و در این زمینه نیز به پیشرفتهای کلان رسیده اند؛ اما حاکمیت فاسد آخوندها راه کار را در تعطیلی مدارس و ادارات و ممنوعیت تردد خودروها دنبال می کنند.
بحران آلودگی هوا و محیط زیست در سایر کشورهای جهان نیز وجود دارد. اما در این کشورها با صرف بودجه و ارائه راه کارهای علمی و ساده و ارزان تلاش می کنند با آن مقابله کنند. بطور مثال دولت آلمان تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی در ۲۰ شهری که بیشترین میزان آلودگی را دارند با اجرای طرح‌های مختلفی غلظت دی‌اکسید نیتروژن را تا سقف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا کاهش دهد.
افزایش فضای سبز به ویژه در حاشیه مسیرهای پررفت‌وآمد در شهرهای آلوده یکی از این طرح‌هاست. یک طرح گسترش فضای سبز که اجرای آن در شهر اشتوتگارت آغاز شده‌، نصب دیوار خزه‌ای در یکی از خیابان‌های پررفت‌وآمد شهر که ده متر طول و سه متر ارتفاع دارد. خزه از جمله گیاهانی است که ریشه ندارد و آب و مواد مغذی را از باران و هوا جذب می‌کند.
این گیاه برابر دی‌اکسید نیتروژن مقاومت بالایی دارد و چسبناک است. بخشی از ذرات معلق در هوا به این دیواره خزه‌ای می‌چسبند و غلظت آن‌ها در هوا کم می‌شود. این طرح که در مرحله آزمایشگاهی موفق بوده است حدود ۴۰۰ هزار یورو برای شهر اشتوتگارت هزینه داشته است.
از دیگر طرح‌های دولت آلمان حمایت بیشتر از تولید و رواج مصرف خودروهای برقی در این کشور است. دولت آلمان از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی با پرداخت کمک بلاعوض از خرید خودروهای برقی و هیبریدی (سوخت دو یا چندگانه) توسط شهروندان این کشور حمایت می‌کند.
شهروندانی که خواستار خرید این خودروها هستند با پر کردن یک درخواست کمک هزینه (چهار هزار یورو برای خودروهایی برقی و سه هزار یورو برای خودروهای هیبریدی) دریافت می‌کنند. دولت آلمان بودجه‌ای معادل ۲/ ۱ میلیارد یورو برای این طرح که تا ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی اعتبار دارد، در نظر گرفته است.
اما در حاکمیت آخوندها راه کار کارگزاران حکومتی شعرخوانی و دعا برای وزش باد، تعطیلی مدارس و محدود کردن رفت و آمد خودروها... می باشد.
    تظاهرات اعتراضی نسبت به وضعیت فاجعه بار آلودگی هوا
طرح‌های ضدمردمی رژیم از جمله طرح انتقال آب کارون و کرخه و سدسازی‌های بی‌رویه و اقدام‌های خائنانه وزارت نفت برای غارت منابع نفتی و توسل به شیوه‌هایی برای بهره‌برداری سریع و کم‌هزینه از چاه‌های نفت، به نابودی آبگیرها و تالاب‌های مهم این استان از جمله هورالعظیم و شادگان و یک فاجعه زیست‌محیطی منجر شده و سلامت و معیشت عموم مردم منطقه را به خطر انداخته است.
محیط زیست نابود شده، فساد گسترده در بین همه سران حکومت بخش دیگری از بیلان فجایع این رژیم است. صدور جنگ و تروریسم به کشورهای دیگر و صرف سالانه دهها میلیارد دلار از ثروت مردم ایران در این عرصه و برای پروژه های اتمی و موشکی و... چهره دیگر ایران تحت حاکمیت آخوندهای دین‌ فروش است.
طی سالهای اخیر مردم شهرهای مختلف بویژه اهواز با تظاهرات نسبت به وضعیت فاجعه بار آلودگی هوا و قطع مکرر آب و سردادن شعارهای: «مرگ بر استبداد»، «مرگ بر اختناق»، «ما مردم اهوازیم؛ ظلم نمی پذیریم» «ابتکارِ دروغگو، استعفا استعفا»، «مسئول بی‌کفایت اخراج باید گردد»، «هوای پاک حق ماست، اهواز شهر ماست»، «نیروی انتظامی خجالت خجالت»، “اتحاد اتحاد». خشم و اعتراض خود را نسبت به بی عملی حاکمیت آخوندها نشان داده اند.
رژیم منفور آخوندی خود سر منشاء وضعیت بحرانی زیست محیطی و مشکلات فزاینده مردم اهواز و سایر شهرها و دیگر بحران‌های حادی است که اکنون با فقر و گرانی و بیکاری و ... همراه شده است.
در قیام سراسری مردم ایران اقشار مختلف نشان دادند که از آخوندها و سرکردگان و مأموران آن‌ها، انتظار حل مشکلی را ندارند. راه حل، در استمرار اعتراض حداکثر و در قیام برای پس‌زدن و پس‌راندن رژیم و کارگزاران آن از مشکلاتی است که در زمینه‌های گوناگون برای زندگی و معیشت روزانه مردم ایجاد کرده‌اند. 


آخرین اخبار #ایرا‌ن در شبکه ارتباط مستقیم
فیسبوک https://www.facebook.com/Ertebat-Mostaghim-1052371034793113/
توییترhttps://twitter.com/ertebatm2013  @ertebatm2013
Ertebat M یوتوب. گوگل پلاس
تلگرام telegram.me/Ertebat_M- ادمین@Ertebatm
اینستاگرام  https://www.instagram.com/ertebatm

۱ نظر:

  1. هوای پاک حق مردم ایران است
    http://ertebatmostaghim.blogspot.fr/2018/04/ertebat-mostaghim.html
    #IranProtests #مریم_رجوی #No2Rouhani #MEK #Rajavi #Iran #FreeIran #مجاهدین #PMOI #المعارضه_الایرانية #‌ایران

    پاسخحذف