۱۳۹۶ آبان ۵, جمعه

کنگره آمریکا: تصویب لوایح تحریمهای جدید علیه رژیم آخوندی به‌خاطر برنامه موشکی و دخالتهای منطقه‌یی



مجلس نمایندگان آمریکا در یک اقدام دو حزبی در جلسه روز پنجشنبه خود، لایحه گسترش تحریم‌های حکومت آخوندی به‌خاطر برنامه غیرقانونی موشکی را با بیش از ۴۲۰رای موافق و تنها ۲رای مخالف تصویب کرد.

لایحه دو حزبی تحریم‌های جدید علیه رژیم با شماره 1698تحت عنوان «قانون برنامه موشکهای بالیستیک رژیم ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» توسط اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ارائه شده بود و از حمایت 323عضو دیگر مجلس نمایندگان از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برخوردار بود.


در لایحه دو حزبی تصویب شده در مجلس نمایندگان آمریکا علیه فعالیتهای موشکی رژیم آخوندی آمده است:
«این سیاست ایالات متحده است که از دست‌زدن (رژیم) ایران به هرگونه فعالیت مرتبط با موشکهای بالستیک که برای حمل تسلیحات اتمی طراحی شده‌اند، جلوگیری کند؛ از جمله (جلوگیری از) پرتاب‌هایی با به‌کارگیری از این تکنولوژی موشک بالیستیک».

طبق این لایحه، رئیس‌جمهور ایالات متحده باید در ارتباط با برنامه موشکی رژیم، تحریم‌هایی را علیه نهادهای حکومت آخوندی و اشخاص یا نهادهای خارجی که در توسعه موشکهای بالستیک نقش دارند یا به این برنامه کمک می‌کنند. و یا تأمین مالی کرده و مواد و تکنولوژیهایی را به ایران منتقل می‌کنند اعمال کند.

هم‌چنین بر اساس این لایحه، رئیس‌جمهور آمریکا باید به کنگره درباره زنجیره تأمین خارجی و داخلی که از برنامه موشک بالستیک رژیم حمایت می‌کند، گزارش بدهد.

در همین حال سه لایحه نیز برای تحریم حزب‌الشیطان در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شد و تصویب گردید. یکی از این لوایح تحت عنوان «اصلاحیه قانون 2017برای ممانعت از تأمین مالی بین‌المللی حزب‌الله» شبکه مالی و شبکه اجتماعی آن‌را هدف قرار می‌دهد. یکی دیگر از آنها قطعنامه شماره 359کنگره است که از اتحادیه اروپا می‌خواهد، حزب‌الشیطان را در تمامیت آن، به‌عنوان یک سازمان تروریستی نام‌گذاری کند.

آسوشیتدپرس در گزارشی در آستانه تصویب این لوایح در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: کنگره در پی گذراندن قوانین دوحزیی است که رژیم ایران را به‌خاطر دنبال کردن پروژه موشکهای بالستیک دوربرد مورد تحریم قرار دهد و جریان پول را به شبه‌نظامیان حزب‌الله متوقف کند، کما این‌که قانونگذاران برای مواضع سخت‌تر رژیم بدون این‌که از ریل توافق بین‌المللی هسته‌یی ۲۰۱۵خارج شوند سمت‌گیری کرده‌اند.

آسوشیتدپرس افزود: لایحه تحریم رژیم ایران که توسط جمهوریخواهان پشتیبانی می‌شود. از دولت ترامپ می‌خواهد شرکتها و افراد داخل و خارج ایران که تأمین کننده اصلی برنامه‌های موشکی بالستیک تهران هستند را برای اعمال تحریمها شناسایی نمایند...

به گفته الیوت انگل رئیس دموکراتها در کمیته روابط خارجی، توافق هسته‌یی مانع از این نمی‌شود که ' تحریمهای جدیدی علیه رژیم ایران به‌خاطر رفتار آن' اعمال شود. او گفت که این تحریمها شامل گسترش و آزمایش موشکهای بالستیک برای حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر است. .

نشنال امارات نیز نوشت: در یک حرکت که نشان‌دهنده تشدید بیشتر تضاد بین آمریکا با حکومت ایران و گروه حزب‌الله است، کنگره آمریکا روز چهارشنبه اولین گام را در تصویب یکپارچه قطعنامه‌هایی که فشار اقتصادی بر تهران و حزب افراطی وابسته به آن را تشدید می‌کند، برداشته است.
 

بعد از حدود 6ماه بحث و دادن اصلاحات، مجلس نمایندگان آمریکا بسته‌یی از لوایح با تدابیری که برای مهار برنامه موشکی رژیم ایران و کمکهای مالی به حزب‌الله است را به تصویب رساند.

اکثریت اعضای دموکرات و جمهوریخواه ممجلس نمایندگان به‌صورت یکپارچه و به‌طور شفاهی قطعنامه‌ها را تصویب کردند:
 
در جلسه مجلس نمایندگان، اد رویس رئیس کمیته خارجی که لایحه تحریم‌های موشکی علیه رژیم را ارائه کرده، در سخنان خود، گفت: «چهار لایحه (حاضر) با فراخوان رئیس‌جمهور برای اتخاذ رویکردی در قبال (رژیم) ایران که مجموعه کاملی از تهدیدات (این رژیم را) در بر بگیرد... همخوانی دارد... لایحه (1698) به استمرار پیگیری موشکهای قاره‌پیمای بالستیک و تسلیحات متعارف خطرناک توسط این رژیم پاسخ می‌دهد... این لایحه خواهان یک تحقیقات جامع برای یافتن و تعیین شرکتها، بانکها و افرادی می‌شود که در داخل و خارج ایران، برنامه‌های موشکی و تسلیحات متعارف رژیم را تأمین می‌کنند؛ این لایحه آنها را مورد تحریم قرار می‌دهد و به این ترتیب شرکتهای متعلق به (رژیم) ایران و شرکتهای خارجی که در برنامه موشکی (رژیم) نقش دارند و بانکهایی که از آنها حمایت می‌کنند را از سیستم مالی بین‌المللی قطع می‌کند».

اد رویس افزود: «این لایحه، تحریم‌ها (علیه رژیم) ایران را که در ماه اوت تصویب کردیم و با امضای (رئیس‌جمهور) به قانون تبدیل شد، گسترش می‌دهد... اعضای (کنگره) بر سر چگونگی پاسخ‌دادن به برنامه اتمی (رژیم) ایران نظرات متفاوتی دارند، اما وقتی بحث برنامه‌های موشکهای بالستیک و تسلیحات متعارف (این رژیم) در میان باشد، تمامی 323حامی مشترک لایحه موافقند که (رژیم) ایران هیچ دلیلی برای توسعه یا کسب موشکهای بالستیک قاره‌پیما ندارد».

پس از آن الیوت انگل رئیس دموکراتها در کمیته خارجی که از حامیان لایحه 1698است، به سخنرانی پرداخت، و گفت: «جای تردید نیست که (رژیم) ایران باید یکی از اولویت‌های اصلی در سیاست خارجی ما باشد. (این رژیم) اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم، ناقض زنجیره‌یی حقوق‌بشر و شاهرگ حیاتی برای رژیم قاتل اسد در سوریه است... . به‌نظرم (حمایت ما از این لایحه) نشان می‌دهد که باید در قبال (رژیم) ایران، به‌همراه هم و به‌طور دو حزبی کار کنیم تا نشان دهیم که هیچ‌گونه اختلاف‌نظری وجود ندارد و ما تجاوزات (رژیم) ایران، تهدیدات آخوندها و سرکوب مردم (توسط این رژیم) را نخواهیم پذیرفت».


در ادامه جلسه مجلس نمایندگان، مایکل مک‌کال رئیس کمیته امنیت ملی و از اعضای ارشد کمیته خارجی در سخنرانی خود، گفت:
 
«طی چند دهه گذشته، رژیم استبدادی در ایران، تلاش کرده یک برنامه اتمی را توسعه دهد که می‌تواند تهدیدی برای آمریکا و متحدان ما باشد و به‌طور بالقوه منجر به یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شود. متأسفانه توافق به‌شدت ناقص برجام بخشی از ساختار اتمی (رژیم) ایران را حفظ کرد... از آنجایی که این توافق... به سایر رفتارهای شرورانه (رژیم) ایران مثل حمایت آن از تروریسم و برنامه موشکهای بالستیک قاره‌پیمای آنها پاسخ نمی‌دهد، باید راههای دیگری برای اعمال فشار بیشتر پیدا کنیم... امیدوارم بتوانیم به‌زودی با نام‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، فشار بیشتری را بر (رژیم) ایران اعمال کنیم...

کوین مک‌کارتی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا نیز در سخنانش، توافق اتمی با رژیم را خطرناک خواند و تأکید کرد:
 
توافق با (رژیم) ایران در مسیر شکست است و به‌نحوی طراحی شده که حتی اگر از آن تبعیت شود. ، این رژیم می‌تواند در روز بعد از پایان توافق، به تسلیحات اتمی دست یابد. (رژیم) ایران با نادیده‌گرفتن توافق، به بی‌ثبات‌کردن منطقه برای اهداف خودش ادامه می‌دهد، تروریسم را در خارج کشور تأمین می‌کند و به خشونت بین مسلمانان شیعه و سنی دامن می‌زند و به این ترتیب خاورمیانه را شقه‌شقه می‌کند... تحریم‌های امروز علیه (رژیم) ایران، برنامه موشک بالستیک (این رژیم) و تروریست‌های حزب‌الله را تضعیف می‌کند که جیبشان مملو از پول‌های (رژیم) ایران است... این بخش مهمی از استراتژی جدید کشور ما در قبال (رژیم) ایران است...

یکی دیگر از سخنرانان جلسه کنگره، ایلیانا رزلهتینن رئیس زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان بود؛ وی تصریح کرد:
 
«این لایحه‌ قوی و مهم است... این یک اقدام ضروری است، چون ما می‌دانیم که (رژیم) ایران بعد از توافق ضعیف اتمی... ، تشجیع شده تا برنامه موشک بالستیک خود را ادامه بدهد... (رژیم) ایران به‌رغم قطعنامه 2231شورای امنیت... فعالیت‌های موشکی خود را افزایش داده و هم روح و هم متن این قطعنامه را نقض می‌کند... اکنون این فرصت را داریم که به ضعفهای توافق اتمی و فعالیت غیرقانونی (رژیم) ایران پاسخ بدهیم... ما باید به حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر فعالیت‌های غیرقانونی غیراتمی آن ادامه بدهیم و در عین‌حال به نگرانی‌هایمان بر سر توافق اتمی پاسخ بدهیم...»

ایلیانا رزلهتینن در بخش دیگری از این جلسه که به لایحه تحریم‌های حزب‌الشیطان اختصاص داشت، گفت: «ما می‌دانیم که (رژیم) ایران از هواپیماهای تجاری، برای ارسال تسلیحات و نیرو... به سوریه در حمایت از حزب‌الله استفاده می‌کند. ما نمی‌توانیم به (رژیم) ایران اجازه بدهیم که از هواپیماهای غیرنظامی برای چنین فعالیتهایی استفاده کند. این اولین گام برای تضمین آن است که وقتی چنین هواپیماهایی شناسایی شوند، کشورهای مسئول نسبت به دادن اجازه فرود به هواپیماهای (رژیم) ایران، دو بار فکر خواهند کرد. این لایحه هم‌چنین به توانایی (رژیم) ایران و حزب‌الله برای تأمین مالی فعالیت‌های غیرقانونی‌شان می‌پردازد و این بسیار مهم است».

خانم رزلهتینن در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم نام‌گذاری حزب‌الشیطان در تمامیت آن توسط اتحادیه اروپا تأکید کرد

قاضی تد پو رئیس زیرکمیته تروریسم، منع تکثیر و تجارت در سخنانش، گفت: «به‌خوبی روشن شده است که توافق اتمی، (رژیم) ایران را «مدره» نکرده است... من بر این عقیده‌ام که آنها هم‌چنان در حال تولید تسلیحات اتمی هستند یا در این راستا تلاش می‌کنند...»
 
وی با اشاره به همکاریهای رژیم آخوندی با حکومت کره شمالی، افزود: «لایحه (حاضر)... بسیار حیاتی است... ما باید آخوندها را به‌خاطر به خطر انداختن امنیت جهانی مورد حسابرسی قرار بدهیم. باید آخوندها و سپاه پاسداران و حزب‌الله را به‌خاطر افرادی که در سراسر جهان بر اثر (اقدامات آنها) کشته شده‌اند مورد حسابرسی قرار بدهیم... ما باید تمامیت شبکه جهانی تأمین برنامه موشک بالستیک (رژیم) ایران را هدف قرار بدهیم».

قاضی تد پو تأکید کرد: «در هر کجای خاورمیانه که شاهد مشکلی باشید، سپاه پاسداران و حزب‌الله را خواهید یافت که در حال همکاری با یکدیگر هستند. این دو آژانس (رژیم) ایران، بازیگران گشتابو برای آخوندها در ایران هستند و زمان آن است که آنها را به‌خاطر اعمالشان، مورد حسابرسی قرار بدهیم».

لوئیس فرانکل  از نمایندگان دموکرات، در این جلسه، گفت:

 
«به سوریه نگاه کنید که بزرگ‌ترین فاجعه انسانی عصر ما در آنجا جریان دارد؛ صدها هزار غیرنظامی کشته شده‌اند، 5میلیون تن گریخته و پناهنده شده‌اند. حزب‌الله به‌عنوان ابزاری (در دست رژیم) ایران، اسد را حفظ می‌کند و به خشونت دامن می‌زند».

تام گرت از اعضای کمیته خارجی و کمیته امنیت مجلس نمایندگان نیز طی سخنانی، گفت:
 
«هیچ‌کس نمی‌تواند حزب‌الله را از (رژیم) ایران متمایز کند... حزب‌الله به‌یمن کمک‌ها و پولی که (رژیم) ایران به آن می‌رساند، وجود دارد. موشکهای حزب‌الله... ، در واقع موشکهای (رژیم) ایران هستند...».

 برای دریافت تحلیل های سیاسی روز به شبکه های ارتباط مستقیم مراجعه کنید#MEK  #Rajavi #Iran #FreeIran
توییتر@ertebatm2013. یوتوب و گوگل پلاس ErtebatM
تلگرام telegram.me/Ertebat_M- ادمین@Ertebatm
اینستاگرام  https://www.instagram.com/ertebatm

۱ نظر:

  1. برای دریافت آخرین اخبار و تفسیر سیاسی روز به تلگرام ارتباط مستقیم بپیوندید
    https://telegram.me/Ertebat_M
    ادمینErtebatm@
    #MEK #Iran #ایران

    پاسخحذف