۱۳۹۶ دی ۲۹, جمعه

سخنرانی نمایندگان پارلمان در حمایت از قیام مردم #ایران و محکومیت رژیم آخوندی



استراسبورگ – اجلاس رسمی پارلمان اروپا 
16ژانویه 2018
سخنرانیهای نمایندگان پارلمان
حمایت از قیام مردم ایران
فراخوان به آزادی همه زندانیان و دستگیرشدگان
 
 
یارومیر اشتتینا – نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک
خانم رئیس، مردم ایران به‌مدت تقریباً 40سال تحت سرکوب یک حکومت مذهبی بی‌رحم بوده‌اند. این به‌اصطلاح جمهوری اسلامی ایران که در سال 1979تحمیل شد، چیزی جز کشتار، شکنجه، بدبختی و فقر برای مردم بزرگ ایران به‌ارمغان نیاورده و هم‌چنین تروریسم و صدور بنیادگرایی اسلامی به کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان.
اکنون بعد از این‌همه سال، مردم ایران بار دیگر به خیابانها آمده‌اند و به سرنگونی دیکتاتورها فراخوان می‌دهند و هم‌چنان قیمت بسیار سنگینی می‌پردازند.
این تصویری از سارو قهرمانی 24ساله از شهر سنندج است. او روز 3ژانویه در حالی که در اعتراضات شرکت کرده بود، ناپدید شد. بعد از 11روز، مقامات به مادرش اطلاع دادند که پیکر پسرش در سردخانه است. او می‌گوید که شاهد کبودیهای شدید بر تمام بدنش بوده است.
هزاران معترض جوان دستگیر شده‌اند. دست‌کم هفت نفر طبق گزارشها، در زندان و بعد از دستگیری در اعتراضات اخیر، جان‌باخته‌اند. اتحادیه اروپا باید فراخوان به یک تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره کشته‌شدن معترضان دستگیر شده، حین بازداشت بدهد. باید از خانم موگرینی انتظار داشته باشیم که به (رژیم) ایران بگوید، ما هیچ‌گونه اعدام تظاهرکنندگان را تحمل نخواهیم کرد.
ایران دارای یک ائتلاف اپوزیسیون دموکراتیک بسیار سازمان‌یافته و دیرینه است. شورای ملی مقاومت ایران که در سال 1981تأسیس شده، با رهبری خانم مریم رجوی از برنامه‌یی بر اساس جدایی دین از دولت و برابری کامل زن و مرد، لغو مجازات مرگ و آزادی‌های بنیادین دفاع می‌کند. رژیم، این جنبش اپوزیسون را به‌خاطر اعتراضات متهم کرده است. ما نمی‌توانیم مردم ایران را تنها بگذاریم.
تونه کلام – نماینده پارلمان اروپا از استونی
خانم رئیس، دیکتاتوریها هرگز تا ابد دوام نمی‌آورند. آنها دیر یا زود پایان می‌یابند. ولی فکر می‌کنم تازه‌ترین تظاهرات غافلگیرکننده که بیش از 140شهر ایران را فرا گرفت، این احتمال را به ما یادآوری کرد. چون نکته جالب توجه، ابعاد و پیام تظاهرکنندگان است. اعتراضات علیه هزینه‌های بالای زندگی طی دو روز به‌درخواست‌های سیاسی ارتقا یافت با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «ایران رو پس می‌گیریم». قابل‌توجه این‌که ایرانیان بین به‌اصطلاح محافظه‌کاران و مدره‌ها تفاوتی قائل نشدند. آنها، این‌چنین، خود رژیم را هدف قرار دادند. به‌نظرم درس آن برای اتحادیه اروپا این است که حساب باز کردن روی دیکتاتورهای اصلاح‌شده با یک چهره انسانی، شرط‌بندی روی اسب مرده است.
من هم‌چنین نگران تفاوت جدی بین واکنش ایالات متحده و اتحادیه اروپا هستم. به‌نظرم این بسیار مهم است. در حالی که دولت و کنگره ایالات متحده به‌طور دو حزبی، بلافاصله در کنار مردم ایران قرار گرفتند، پیام اتحادیه اروپا ضعیف و مبهم بود. گفته شد که از روی احترام، ما انتظار داریم که همه طرف‌های درگیر از خشونت خودداری کنند. این رژیم هرگز طی 39سال گذشته از خشونت خودداری نکرده است. لذا رویکرد ما باید بسیار قاطع و روشن باشد. باید به این موارد مشروط شود: آزادی همه زندانیان، اجازه تظاهرات آزادانه و توقف توسعه موشکهای بالستیک. درک ما باید این باشد که مردم ایران از این حکومت به تنگ آمده‌اند. آنها خواهان تغییر رژیم هستند. ما نیز باید آماده این گزینه بشویم.

یان زهرادیل نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک
خانم رئیس، بگذارید به‌روشنی تمام و با صراحت صحبت کنیم. ما با یک رژیم بنیادگرای مذهبی مواجهیم یا بهتر است بگوییم یک دیکتاتوری. اکنون می‌توانیم ببینیم که مردم ایران خواهان تغییر رژیم هستند و در تمام 31استان ایران، مردم به خیابانها آمدند و همین فراخوان را دادند. سپاه پاسداران متعاقباً چندین نفر را در خیابانها به‌قتل رساند. آنها حدود 8هزار نفر را دستگیر کردند و برخی از دستگیرشدگان، تحت شکنجه کشته شده‌اند. من تصویری از یکی از نخستین کسانی را به‌همراه دارم که به‌قتل رسید. ایران هم‌اکنون در وضعیتی بسیار انفجاری است و متأسفانه اتحادیه اروپا هم‌چنان سیاست شکست‌خورده تعامل را ادامه می‌دهد. این باید متوقف شود. اتحادیه اروپا باید موضعگیری کند و باید اذعان کنیم که مردم ایران، متأسفانه، تحت سیاستهای کنونی اتحادیه اروپا، آسیب می‌بینند.
به‌جای داشتن روابط دوستانه با مقامات (رژیم) ایران، اتحادیه اروپا باید به‌روشنی طرف مردم ایران بایستد که خواهان تغییر هستند، از جمله از طریق تعامل با سازمان‌یافته‌ترین اپوزیسیون در تبعید یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران، به‌جای برقراری رابطه با (رژیم حاکم) ما باید به‌روشنی بگوییم که اعدام تظاهرکنندگان را تحت هیچ بهانه‌یی تحمل نخواهیم کرد و اگر مقامات (رژیم) ایران به آن ادامه بدهند، باید به‌سادگی روابطمان را قطع کنیم و دوباره تحریم‌ها را علیه (رژیم) ایران به‌خاطر نقض حقوق‌بشر اعمال کنیم.

هاینس بکر – نماینده پارلمان اروپا از اتریش
خانم رئیس و همکاران عزیز از همه احزاب، هر چند زبان من به‌عنوان عضو اتریشی پارلمان آلمانی است، اما می‌خواهم به انگلیسی صحبت کنم، تا شمار عظیم مردم ایران که این برنامه‌ها را از طریق اینترنت دنبال می‌کنند و خواهان تغییر بزرگی در کشورشان هستند، بتوانند سخنانم را بهتر بفهمند.
اجازه بدهید عمیق‌ترین احترامم را به هزاران نفری ابراز کنم که دستگیر شده‌اند و به چند ده نفری که در قیام مشروع اخیر مرم ایران به‌قتل رسیدند. این قیام یکی از مهم‌ترین تحولات خاورمیانه است و به‌نظرم باید پیام این ایرانیان -اغلب از جوانان- را دریافت کنیم که می‌خواستند این را بگویند که مردم ایران از رژیم به تنگ آمده‌اند.
آنها از همان روز دوم قیام، خواهان برکناری خامنه‌ای و روحانی شدند. ما باید آنچه در آنجا رخ می‌دهد را درک کنیم. آنها با شعارهایشان به‌روشنی گفتند که علاقه‌یی به هیچ‌یک از جناح‌های حاکم این رژیم ندارند و آنها را رد می‌کنند. به‌سادگی می‌توانیم ببینیم که این رژیمی ضعیف و متزلزل است، آن هم به‌رغم ماجراجویی‌هایش در منطقه از طریق دخالت در عراق، سوریه و سایر کشورهای این منطقه.
این دخالت در سایر کشورها، پوششی برای مشکلات داخلی آنهاست. من فکر می‌کنم اتحادیه اروپا و سرویس سیاست خارجی آن تحت ریاست خانم موگرینی، باید در سیاستهای کنونی خود در قبال (رژیم) ایران تجدیدنظر کنند. در واقع هیچ مدره‌یی در این رژیم وجود ندارد. تحت حکومت روحانی، تقریباً 3500نفر حلق‌آویز شده‌اند تا به این ترتیب (رژیم) ایران حکومت اعدام‌کننده شماره یک در جهان به نسبت جمعیت باشد. لذا این قطعاً یک سیاست بسیار بد برای منافع درازمدت ما است و فقط به‌لحاظ اخلاقی مشکل‌ساز نیست که در طرف یک دیکتاتوری مذهبی قرار بگیریم. از نماینده عالی انتظار داریم به این رژیم بگوید که ما هیچ‌گونه اعدامی را نخواهیم پذیرفت، به‌ویژه در رابطه با کسانی که طی این اعتراضات دستگیر شده‌اند. همکاران من، شاید بدانید که ولی‌فقیه (رژیم) ایران علی خامنه‌ای 13روز سکوت پیشه کرد و وقتی سرانجام صحبت کرد، اپوزیسیون تحت رهبری خانم رجوی را مقصر این قیام دانست. حتی بالاترین مقام این رژیم به این امر اذعان کرده، پس چه بسا باید این موضع جدی گرفته شود و از این اپوزیسیون حمایت شود، همان‌طور که ما از یک ایران آزاد حمایت می‌کنیم.
  آخرین اخبار #تظاهرات_سراسرى_ایران  در شبکه های ارتباط مستقیم    
 فیسبوک https://www.facebook.com/Ertebat-Mostaghim-1052371034793113/
توییترhttps://twitter.com/ertebatm2013  @ertebatm2013
ErtebatM یوتوب. گوگل پلاس
اینستاگرام  https://www.instagram.com/ertebatm
تلگرام telegram.me/Ertebat_M- ادمین@Ertebatm
  

۱ نظر:

  1. سخنرانی نمایندگان پارلمان در حمایت از قیام مردم #ایران و محکومیت رژیم آخوندی
    #IranProtests #مریم_رجوی #No2Rouhani #MEK #Rajavi #Iran #FreeIran
    http://ertebatmostaghim.blogspot.fr/2018/01/blog-post_95.html

    پاسخحذف